08
Sep

De eerste modecollectie van jong modetalent in samenwerking met gevestigde mode-experts.

De eerste modecollectie van jong modetalent in samenwerking met gevestigde mode-experts.

Zondag 8 september showt MOAM collective in EYE haar eerste collectie in het openingsweekeinde van het programma FILM, FASHION, FABULOUS, dat de iconen van een eeuw populaire cultuur op het witte doek toont. Het campagnebeeld van de eerste MOAM collectie is geschoten door Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.

MOAM collective bestaat uit acht design alumni die hun visie samenbrengen in één collectie. Ze krijgen hierbij hulp van 25 Nederlandse mode-experts. MOAM collective is een idee van Martijn Nekoui die in juni 2012 MOAM (MOde AMsterdam) met een mode-expositie introduceerde.
MOAM is opgericht vanuit de gedachte dat Nederland veel kennis in huis heeft die overgedragen dient te worden aan een nieuwe generatie. Door middel van een coachingtraject krijgen jonge ontwerpers praktische tools aangereikt vanuit de top van de industrie. MOAM fungeert als een springplank en incubator waarbinnen talent zich kan vormen en ontwikkelen. MOAM collective is een concept in ontwikkeling, nooit eerder werd de koppeling van mensen uit de industrie toegepast op de nieuwe generatie; learning by doing.

MOAM heeft 25 Nederlandse mode-experts bereid gevonden hun kennis te delen met een nieuwe generatie talenten. De experts zijn een mix van toonaangevende designers, journalisten, retailers, stylisten, bladenmakers en andere spelers uit de mode-industrie. Zij coachen het collectief: van conceptontwikkeling tot collectiepresentatie. Elk vanuit hun eigen perspectief of specialisme. MOAM collective bestaat uit designers die geselecteerd zijn op talent en op elkaar aansluitende specialismen. Ze worden wekelijks bijgestaan door HTNK-managing director Mariette Hoitink, creative director Frans Ankoné en Martijn

Nekoui. Deze eerste editie bestaat het collectief uit:
Marja Bennenbroek (mannendesign) Hoi-Man Cheung (technisch vormgeving) Brian Geradts (prints)
Josine Heuts (stofbewerking)
Ayla van Maarschalkerweerd (patronen) Nisha Rabiee (overwear)
Niels Tol (vrouwendesign) Xiomara van der Zon (collectioneren)

De coaches zijn couturiers Frans Molenaar en Mart Visser, designer Claes Iversen, mannenmodeontwerpers Sjaak Hullekes en Dieter de Cock, journalisten Georgette Koning en Milou van Rossum, patroontekenaars Rixt van der Tol, Saskia van Drimmelen en Maria Jobse, academiehoofden Charlotte Bik (ArtEZ), Liesbeth in ’t Hout (Sandberg), Niels Klavers (Rietveld) en Peter Leferink (AMFI Individuals), bladenmakers Martien Mellema (Vogue), Harriet Calo & Cara Schiffelers (Grazia), Gert Jonkers (Fantastic Man) en Rogier Vlaming & Marline Bakker (Glamcult). Uit de mode-industrie: James Veenhoff (House of Denim), Caroline Krouwels (Bijenkorf), Remco de Nijs (G-STAR), designconsultant Pauline Barendregt, stylist Alex van der Steen en creative consultant Marly Nijssen. Mode iconen Puck&Hans, in de jaren tachtig bekend met hun gelijknamige modewinkel coachen ook het collectief.
MOAM expositie in Hutspot

9 september, de dag na de show, exposeert MOAM collective haar collectie in de hippe conceptstore Hutspot aan de Van Woustraat 4 in Amsterdam. Tot 30 september is daar ook een deel van de exclusieve collectie voor vrouwen én mannen te koop.

FILM, FASHION, FABULOUS en EYE
Met FILM, FASHION, FABULOUS brengt EYE een droomreis langs de iconen die het straatbeeld de afgelopen honderd jaar beïnvloedden. Op het programma staat de vertoning van een twintigtal beroemde speelfilms waarin sterren zijn te bewonderen die bepalend zijn geweest voor het modebeeld: denk Audrey Hepburn, Scarlett Johansson, John Travolta en Madonna. Alle trends van de afgelopen honderd jaar trekken voorbij: van de androgyne pakken van Greta Garbo (Queen Christina, 1933), Grace Kellys stijlvolle jurken in To Catch a Thief (1955) en Madonna’s uitdagende kanten topjes in Desperately Seeking Susan (1985) tot de duizelingwekkende hoeveelheid schoenen van de echtgenote van de laatste Franse koning in Marie Antoinette (2006). Ook vertoont EYE een aantal documentaires over beeldbepalende modepersoonlijkheden, onder wie Vogue-editors Anna Wintour (The September Issue, 2009) en Antonia Hilke (Bienvenue im Kleidermarkt, 2012). Opnamen van modeshows en reclamefilms uit de EYE-collectie leiden de hoofdfilms in. Het programma loopt van 7 tot 25 september. EYE is aanjager en ambassadeur van filmcultuur in Nederland. De taak van bevordering van filmcultuur doet EYE middels een unieke combinatie van collectievorming, presentatie, promotie, onderzoek, educatie en kennisoverdracht.

Wilt u dineren in het EYE Bar-Restaurant op zondag 8 september, dan raden wij u aan te reserveren. Dat kan telefonisch (020 589 1402) bij vermelding van de show van MOAM collective.

Wie: MOAM collective
Wat: Modecollectie door jong talent in samenwerking met de gevestigde orde Waar: MOAM-atelier in Amsterdam
Wanneer: Show in EYE, zondag 8 september 19:00. Toegang: alleen op uitnodiging
www.moamcollective.com

Facebook share



Comments




Er zijn geen comments