28
Oct

The Campaign for Wool presenteert: Wool Week 2013

The Campaign for Wool presenteert: Wool Week 2013
AMSTERDAM, juli 2013 - Van 28 oktober tot 3 november staat Amsterdam geheel in het teken van de tweede, Nederlandse editie van ‘Wool Week’. Door de gehele stad worden gedurende zeven dagen activiteiten georganiseerd om de veelzijdigheid en bijzondere eigenschappen van wol onder de aandacht te brengen. Wool Week is een initiatief van ‘The Campaign for Wool’; een internationaal samenwerkingsverband ter promotie van het gebruik van wol waar zowel nationale als internationale kopstukken uit de mode en design wereld aan zijn verbonden.

“Wol straalt niet alleen rijkdom en elegantie uit maar kan er ook stoer uit zien en valt soepel om het vrouwelijk lichaam. Dit zijn een aantal kenmerken die belangrijk zijn voor mijn collecties waardoor ik graag met dit veelzijdige materiaal werk”. JAN TAMINIAU

Het programma
Heel mode en design Amsterdam zal in het teken staan van wol tussen 28 oktober en 3 november. Musea, winkels en de top van de Nederlandse creatieven zullen hier voor zorgen. Twee exposities staan centraal tijdens Wool Week 2013. Daarnaast zal er een Tour de Wool plaatsvinden voor shoppend Amsterdam. Als afsluiting van de week op 2 november Museumnacht.

De Cromhouthuizen
De eerste expositie zal plaats vinden in de Cromhouthuizen. Vijfendertig (young/fashion/product) designers en stylisten zullen hun speciaal vervaardigde ontwerpen van wol tentoonstellen waarbij zij de positieve eigenschappen van wol benadrukken; strength, structure, breath, nature en elastic. Deelnemende ontwerpers en product designers zijn onder andere: Jan Taminiau, Claes Iversen, Lucas Ossendrijver, G-STAR RAW, Claudy Jongstra, Scholten & Baijings en Avelon. De Cromhouthuizen is een stadspaleis uit de Gouden Eeuw bestaande uit vier panden aan de Herengracht. In de 18e eeuw bewoond door de welgestelde familie Cromhout, vandaag de dag is het huis open gesteld voor publiek.

De Oude Kerk
Tien topfotografen, tien verschillende visies, één opdracht: toon je eigen kijk op wol. Tien getalenteerde fotografen zullen in de prachtige kapel van de Oude Kerk het eindresultaat laten zien van deze opdracht. Fotografen die hier aan meewerken zijn onder andere: Edland Man, Paul Berends, Philip Riches, Adrian Woods & Gidi van Maarseveen en Romy Threebusch. Als afsluiting vinden er zowel in de Cromhouthuizen als de Oude Kerk speciale Wool Week activiteiten plaats tijdens de Amsterdamse Museumnacht.

Tour de Wool
Ga je toch liever shoppen, in plaats van naar een tentoonstelling of museum? Geen probleem ook dan kun je aan je portie wol komen in de stad. Via de Tour de Wool wordt de consument geïnformeerd over locaties in Amsterdam, waar wollen kleding, design en andere opvallende items te zien en te koop zijn. De locaties variëren van conceptstores tot particulieren en warenhuizen, maar allemaal hebben ze één ding gemeen: wol.
Over The Campaign for Wool

The Campaign for Wool werd opgericht in 2009, op initiatief van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Charles van Groot-Brittannië. Inmiddels is de campagne wereldwijd uitgerold en wordt deze ondersteund door meer dan 200 bedrijven en ambassadeurs.

De doelstellingen van the Campaign for Wool zijn:
- De consument te informeren over de natuurlijke en duurzame aspecten van wol.
- Het onder de aandacht brengen van de unieke voordelen van de wolvezel bij ontwerpers, media en de eind-consument.
- Het verhogen van de vraag naar wollen kleding en interieurproducten in de retail.
- Het ontwikkelen van marketing activiteiten ter ondersteuning van de creatieve industrie.

“Wool is always my first choice because it is natural, it works, it’s substantial – you can’t do better than use wool”. PAUL SMITH

Facebook share



Comments




Er zijn geen comments