17
Jan

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

Van vrijdag 17 tot en met maandag 27 januari 2014 vindt de 20e editie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam plaats. Met de vier hoofdprogramma’s Catwalk, Downtown, Fashion LAB en Business, biedt het halfjaarlijkse mode-evenement hét podium waarop jonge, creatieve en opkomende Nederlandse ontwerpers en merken zich presenteren aan de internationale modewereld en het grote publiek. Amsterdam zal tijdens het tienjarig jubileum van de modeweek tien dagen lang het domein zijn van modeliefhebbers.

Rob Zomer, directeur FashionWeek Nederland, de organisatie die het evenement organiseert: “Met Mercedes-Benz als nieuwe titelsponsor zal FashionWeek Amsterdam zich verder ontwikkelen als hét podium voor Nederlands modetalent en als platform voor de hele Nederlandse mode-industrie. Binnen de internationale kalender van fashion weeks laat Amsterdam met haar uitgesproken karakter een eigen geluid horen. Wat hier op de catwalk en in de stad te zien is, en hoe modeliefhebbers daar onderdeel van uitmaken, zie je in geen enkele andere fashion capital.”

Zowel talenten als gevestigde modeontwerpers op catwalk
Het catwalk programma vindt plaats van donderdag 23 tot en met maandag 27 januari. In vijf dagen tijd worden op het Westergasfabriek-terrein maar liefst 30 modeshows georganiseerd, waarin talentvolle beginnende én gevestigde modeontwerpers en merken elkaar afwisselen en hun herfst/winter 2014 collecties presenteren. Enkele nieuwkomers tijdens deze jubileumeditie zijn de Nederlandse merken Mattijs van Bergen, Aziz Bekkaoui en Atelier MariaLux, de Italiaanse ontwerpster Lucia Russo en de New Yorkse Beth Pilger. Terwijl de shows voorheen alleen op uitnodiging toegankelijk waren voor professionals uit de modebranche, stelt de organisatie nu ook toegangskaarten beschikbaar voor verkoop aan particulieren die zich hebben aangemeld als deelnemer van de Frontrow Club. Daarmee komt zij tegemoet aan een lang gekoesterde wens van modeliefhebbers. Binnenkort wordt het volledige catwalk programma bekend gemaakt.

10 dagen Downtown met 10 publieksevenementen op 10 culturele locaties
Ter gelegenheid van haar tienjarig jubileum, organiseert Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam gedurende 10 dagen (18 tot en met 27 januari), 10 publieksevenementen op 10 culturele locaties. Al deze activiteiten zijn toegankelijk voor het grote publiek en laten uiteenlopende doelgroepen kennismaken met de veelzijdigheid van de Nederlandse mode.
De organisatie stimuleert zo de modebeleving bij iedereen die van mode houdt en maakt de Nederlandse ontwerp-talenten bij een grote groep modeliefhebbers bekend. Iedere dag staat een evenement in de spotlights dat mode zichtbaar maakt in relatie tot een andere creatieve discipline als film, muziek, ambacht, theater of kunst. Alle evenementen worden georganiseerd in samenwerking met vooraanstaande Amsterdamse organisaties. Zo zijn er bijvoorbeeld ‘Fashion Talks’ in het Stedelijk Museum waarin een modeontwerper mode en kunst verbindt, of is er een bijeenkomst over het bloggersvak en modejournalistiek, verzorgd door Fashionchick in het NRC Café. Het volledige programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

Fashion LAB in het Transformatorhuis
Fashion LAB is de kweekvijver van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, waarmee de organisatie de mode-industrie verder wil ontwikkelen en het innovatieklimaat in Nederland hoopt te verbeteren. In Fashion LAB worden jonge ontwerpers gedurende het jaar getraind op commerciële kennis en vaardigheden, om zo een succesvol modemerk op te bouwen. Tijdens de komende editie krijgen enkele grote talenten, waaronder Jef Montes en David Laport, de kans om hun collectie aan de internationale modewereld te tonen, gebruikmakend van het professionele podium van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Deelname aan Fashion LAB daagt hen uit om te schitteren als ontwerper en zich te onderscheiden als ondernemer.
Keys to Success in teken van duurzaamheid en nieuwe businessmodellen

Op maandag 27 januari organiseert Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam ‘Keys to Success’, een vast onderdeel van het doorlopende Business Programme. Afgelopen edities stonden thema’s als ondernemerschap, de modeketen en denim op deze dag in de schijnwerpers. Tijdens de tienjarige jubileumeditie ligt de focus op duurzaamheid en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. In het Business Programme wordt nauw samengewerkt met de Modefabriek en Enterprise Europe Network, onder andere door de organisatie van een gezamenlijk persprogramma en een ‘business to match’ bijeenkomst om Europese samenwerkingen binnen de mode-industrie te stimuleren.


Facebook share



Comments




Er zijn geen comments