24
Feb

Een geschiedenis vol opgeblazen latex

Een geschiedenis vol opgeblazen latex

Wat krijg je als je talentvolle modestudenten de opdracht geeft een collectie te maken, geïnspireerd op traditionele kledingstukken uit een zelf te kiezen cultuur? Culture Couture. Ontzettend mooie, wereldse creaties met een nog interessanter verhaal.

 

"Mam, droegen ze dit ook in China?" Het jongetje wijst verontwaardigd naar een opgeblazen, mosgroene, latex broek met daarop een prachtige, lange leren jas met rugopdruk. Dat Kevin denkt dat de tentoonstelling Culture Couture nog bij de tentoonstelling over China hoort is niet gek. Op de eerste verdieping, na de grote tentoonstelling over China en voor de grote tentoonstelling over de dood, zijn een paar vierkante meters uitgerekt voor Culture Couture. Dat de (beperkte) grote van een tentoonstelling niets zegt over de kwaliteit daarvan, is al na twee keer knipperen duidelijk. 

 

Culture Couture laat het werk zien van drie studenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunst in Antwerpen. Deze studenten kregen de opdracht één, voor hun interessante, cultuur uit te kiezen. Die cultuur moesten zij tijdens een onderzoek volledig binnenstebuiten keren. Een collectie geïnspireerd op de verkozen cultuur was de volgende stap. Deze collectie moest bestaan uit één replica van een traditionele dracht  en acht ontwerpen van 'eigen hand'. In het Tropenmuseum zijn drie van de negen werken tentoongesteld, één daarvan is de replica. 
 


Een deel van de collectie 'Reset' van Barrech.

 

"Die jongen had kwakzalver moeten worden. Wat een onzin kraamt hij uit." De vrouw naast mij kwam inderdaad ook naar het Tropenmuseum voor de tentoonstelling over China. Puffend en grinnikend bekijkt ze samen met mij het filmpje van Wali Mohammed Barrech. Barrech koos voor de cultuur uit Mostar; Bosnie-Herzegovina. De replica betreft een boerka, of een regionale interpretatie daarvan. Onder de boerka zit het etnische kostuum verstopt dat z'n best doet jouw aandacht te trekken met vrolijke borduursels en kleuren. En daar tref je meteen Barrech's invalshoek. De collectie gaat vooral over het verbergen van identiteit en idealen. Vroeger deden we dat, nu nog steeds. Volgens Barrech verbergen wij onze persoonlijkheid achter de dingen die wij kopen. Tot zover kan ik Barrech volgen, de vrouw naast mij was de draad aan het begin van het filmpje al volledig kwijt. Dan maakt Barrech plots een vertaalslag naar medicijnen. Waarschijnlijk omdat die ook onder consumptie vallen. Zijn collectie is gebaseerd op deze pijnverzachters. Ieder silhouet staat voor een bepaald soort medicijn. Hij nam de bouw van de molecule van een medicijn om deze vervolgens om te zetten in een taal. De taal van zijn ontwerp sprak het silhouet, de kleuren en het materiaal.  

 


'Burning Bush' van de Canadese Tabitha Olser 
 

Tegenover het werk van Barrech staan drie creaties waarbij ik vrijwel direct aan indianen denk. Het ruikt er zelfs naar indiaan, als dat al mogelijk is. De drie creaties zijn een greep uit de collectie van Tabitha Olser uit Canada. Zij koos voor een kostuum uit Teton Sioux. Het feit dat de mensen in deze cultuur vroeger leer rookten, bracht haar aan haar invalshoek: 'vrouwen die door een bosbrand lopen'. Alle patronen en motieven uit haar collectie heeft zij in leer gebrand, wat op zich al best indrukwekkend is. 

 

Dan, terug naar de verbijstering van Kevin. Het kleine jongetje dat dacht dat opgeblazen latex bij de Chinese cultuur hoorde. Mijn persoonlijke favoriet: Manon Kündig. Kündig koos voor de cultuur in een klein dorpje in Zwitserland. Haar replica is gebaseerd op een kostuum dat werd gedragen tijdens het nieuwjaarsfeest. Het is een soort lichtgekleurde Hagrid (lees: Harry Potter) gemaakt van houtkrullen. Het kostuum ziet er licht uit (de houtkrullen lijken op papier) maar met de twintig planken hout die in het kostuum verwerkt zitten, is het kostuum dragen waarschijnlijk geen pretje. Ook haar eigen collectie is gebaseerd op vorm en grootte en speelt met menselijke maten. Kündig gebruikt veel latex dat wordt opgeblazen met lucht zodat het dezelfde grote krijgt als de replica uit de Zwitserse cultuur. Niet alleen bij kinderen maar ook voor de passerende volwassenen (op weg naar de Chinese tentoonstelling) is deze collectie een echte showstopper. 
 

 

Manon Kündig met haar collectie 'Blowjob'. De witte leren jas met Michelin poppetjes is werkelijk geweldig en zou niet in mijn kast misstaan.
 


Culture Couture is nog tot 26 juni 2012 te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam.

 

Facebook share



Comments




Er zijn geen comments