14
Oct

MVO in modebranche wordt volwassen: duurzaamheid steeds vaker onderwerp in marketingcampagnes

MVO in modebranche wordt volwassen: duurzaamheid steeds vaker onderwerp in marketingcampagnes

Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, fietsten ruim 25 modeprofessionals door Den Haag op zoek naar de laatste duurzaamheidtrends in modewinkels. Gastvrouw Sofie Schop van Schuttelaar & Partners concludeerde: “Duurzaamheid is steeds vaker een onderwerp in marketingcampagnes van modemerken. Dat is een groot verschil met een paar jaar geleden.”

De tour
Deelnemers als VeldhovenGroup, Vanilia, TenCate, ReBlend, Saint Basics, EE Labels, het ministerie van IenM en MODINT bezochten verschillende winkels van koplopers als G-Star en H&M die duurzaamheid gebruiken in marketingcampagnes. Ook luisterden ze naar de toegewijde ondernemer Paul Beerman die Granny’s Finest aanbiedt in zijn winkel Oele Mode. In het Gemeentemuseum Den Haag kregen de aanwezigen een exclusieve preview van de tentoonstelling Romantische Mode. Na een afsluitende discussie presenteerde Maria Neves haar duurzame collectie Sena Ecocouture met een spetterende modeshow. Alle aanwezigen gingen naar huis met de handzame creditcard met duurzame winkeltips.

Wel of niet communiceren over duurzaamheid in je winkel?
Tijdens de afsluitende discussie gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over de zin en onzin van communiceren over duurzaamheid. Volgens Peter van Akkeren van Saint Basics is duurzaamheid geen verkoopargument maar krijgen consumenten wel iets extra’s als ze verantwoorde mode kopen. “In de communicatie moet je daarbij focussen op het voordeel voor de consument. Communiceren dus over de superzachte stof in plaats van over de biologische katoen.” En elke stap mag gecommuniceerd worden. “Duurzaamheid is namelijk stap voor stap groener worden. En die stappen communiceren, ook al ben je nog niet perfect, is geen greenwashing maar je klant meenemen”, volgens Erik Rozen van Star Sock. Nick Lengkeek van Vanilia is van mening dat merken naast hun intrinsieke motivatie ook een verantwoordelijkheid hebben om consumenten bewust te maken van de sociale en milieuaspecten van hun kleding. Consumenten willen wel duurzame mode maar ze hebben weinig tijd en dus moeten bedrijven hen helpen, meent Sofie Schop van Schuttelaar & Partners. “Dat doen bedrijven door duurzame kleding aan te bieden en daar op een eerlijke en aansprekende manier over te communiceren”.



Facebook share



Comments




Er zijn geen comments