14
May

Een duurzame Moederdag voor 100 vrouwen

Een duurzame Moederdag voor 100 vrouwen


Zondag 13 mei vierden meer dan honderd vrouwen Moederdag op de eerste editie van het ReLoved Festival, een open kledingruil georganiseerd door ontwikkelingsorganisatie Humana. Honderden vergeten kledingstukken kregen een nieuwe kans bij iemand anders in de kast. Zo werd de miskoop van de één, het lievelingsjurkje van de ander! De opbrengst van het Humana ReLoved Festival gaat naar een ontwikkelingsproject voor vrouwen in de Democratische Republiek Congo.



Nooit meer miskopen
Voorbereid met zakken vol met miskopen en ex-lievelingskleding bestormden honderd moeders, dochters en vriendinnen het terrein van Humana om Moederdag op een duurzame manier te vieren. Voor één dag hing de grote Humana loods vol waslijnen met kleding die voor het eerst in tijden weer uit de kast kwam. Marc Vooges, Directeur van Humana, opende officieel het ruilfestijn. Na drie uur verhit graaien en veel gezelligheid kregen meer dan 500 broeken, jassen, schoenen en jurkjes een dolblije nieuwe eigenaar. Directeur Marc Vooges was blij om dit te zien: ‘Een miskoop kan heel milieubelastend zijn. De productie van bijvoorbeeld een spijkerbroek kost al 6000 liter water’ 


Naast het ruilen konden de bezoekers gratis kleurenadvies krijgen en een stylingworkshop volgen. Zo leerden de vrouwen toekomstige miskopen te vermijden. Dat is hard nodig! De gemiddelde vrouw heeft maar liefst 22 kledingstukken in haar kast die ze nooit draagt. Sterker nog: we dragen met z’n allen 80 % van de tijd maar 20 % van onze kleding.



Vrouwen voor vrouwen
Humana is één van de grootste kledinginzamelaars van Nederland. Met de opbrengst ondersteunt de organisatie al 25 jaar duurzame ontwikkelingsprojecten in Afrika.  De opbrengst van de ticketverkoop en de verkoop van de overgebleven kleding gaat naar een speciaal onderwijsproject voor vrouwen in de Democratische Republiek Congo. Werkeloosheid en analfabetisme zijn een veelkomend probleem voor jonge vrouwen daar. Daarom Humana geeft hen de kans om een vak te leren en zelfstandig te ondernemen. Hierdoor zijn ze in staat om op effectieve wijze een eigen business op te zetten en te runnen. Zo nemen ze hun toekomst in eigen hand.

Nationale kleding inzamelmaand
Het Humana ReLoved Festival is deel van de Nationale kleding inzamelmaand. Met allerlei acties onder het motto ‘Geef kleding een tweede leven’ wordt van 7 mei tot 7 juni aandacht gevraagd voor hergebruik en recycling van kleding en textiel. Zo worden consumenten bewust van de voordelen en de noodzaak van gescheiden textielinzameling. Doel is om in de campagnemaand mei samen met de Nederlandse bevolking 25% meer kleding en textiel in te zamelen.


Fotograaf: Marianne Löwik / Humana

 

Facebook share



Comments




Er zijn geen comments