16
Jun

OAT: Shoes that Bloom

OAT: Shoes that Bloom

OAT Shoes zijn schoenen die bloeien. Honderd procent non-toxic, biologisch afbreekbare schoenen die bloeien. Begraaf je OAT Shoes in de tuin en terwijl ze afbreken tot compost, kunnen de zaadjes in de tong uitgroeien tot een vlammend boeketje wildbloemen. Het eerste turbulente jaar van het jonge merk staat bol van de successen en ontwikkelingen.

Christiaan Maats [oprichter van OAT]: ?We staan nog steeds versteld van de hoeveelheid aandacht en enthousiaste reacties die we ontvangen. Het is heel cool te merken dat zoveel mensen in de wereld achter ons idee staan. Bij de introductie van de eerste collectie –de Virgin Collection- in januari 2011 tijdens de finale van de Green Fashion Competition werd meteen de tweede prijs binnengesleept. CM: “We hadden het idee van Adam en Eva die de levensboom uit de tuin van Eden redden. Zo konden we ons concept mooi presenteren en hoefden we geen outfit te ontwerpen: we zijn tenslotte een schoenenmerk. De tweede prijs was een hele vette beloning voor al het werk wat we erin gestopt hadden.” In een stortvloed aan reacties en interview aanvragen ging het nieuws over de bloeiende schoenen in rap tempo de wereld over- van Amerika tot Japan, van Brazilie tot Oekraine. Het webbezoek explodeerde na de Green Fashion Competition van 3 naar 44.000 bezoekers per maand.

Ontwikkeling
In de zomer die daarop volgde had OAT een nieuwe primeur te pakken: de eerste lederen afbreekbare sneakers ter wereld –de Skin Collection-. Met afbreekbaar leer ontwikkeld met Koninklijke Hulshof Leerlooijeren in Lichtenvoorde werd deze gelimiteerde editie wederom op de Fashion Week gepresenteerd. Dit keer met een enorme installatie en video presentatie tijdens de opening van de tweede editie van de Green Fashion Competition.
Het unieke verhaal van OAT Shoes werd ook nog opgenomen in het Dezeen Book of Ideas 2012 en het boek ?Indiebrands: 30 indipendent brands that inspire and tell a story”.

2012
Op 24 januari 2012 wint OAT de Beco Sustainable Hero Award en hiermee is het nieuwe jaar ingeluid. Met een kersverse collectie -de Second Skin Collection- stond OAT eerder deze maand al op MINT bij de Modefabriek. De minimalistisch vormgegeven sneakers in diepe herfstkleuren met knisperende witte accenten is een duidelijke evolutie van de eerste meer sportieve serie. Qua ontwikkeling heeft OAT ook dit jaar nog veel meer op de plank liggen. Tijdens MINT presenteerde OAT de nieuwe afbreekbare shopper: een luxe lederen tas geinspireerd op de standaard plastic tas in dezelfde diepe herfskleuren als de sneaker collectie.

CM: “Onze focus ligt dit jaar nog meer op ontwikkeling. Van de sneakers, het materiaal, maar ook het uitbreiden van de collectie. De mogelijkheden zijn oneindig en we hebben een aantal te gekke samenwerkingen in het vooruitzicht.“

Achtergrond
OAT Shoes begon in 2008 toen Christiaan Maats het concept bedacht tijdens zijn afstudeerproject industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Hij had in Sydney onderzoek gedaan naar ?Storytelling through Product Design? en wilde nu een eigen verhaal gaan vertellen. In het project ?Future Walking? bedacht hij het verhaal om natuur en industrie te verbinden. “Met OAT shoes wilde ik mensen weer bewust maken van de natuurlijke cyclus: in alles wat eindigt zit de inspiratie voor een nieuw begin. Of dat nu zaadjes zijn, een nieuw product of nieuwe ideeen.”

Meer informatie:  www.oatshoes.com


Facebook share



Comments




Er zijn geen comments