10
Mar

JEANS t/m 10 maart

 JEANS t/m 10 maart

Hij bepaalt het straatbeeld en is in vrijwel ieders kledingkast te vinden: de jeans. De jeans bestaat al ruim 150 jaar en heeft dus een lange traditie. Toch heeft hij bewezen telkens weer innovatief en actueel te zijn. Van 24 november 2012 t/m 10 maart 2013 vindt in het Centraal Museum in Utrecht de eerste grote tentoonstelling plaats over deze unieke stof. In de thematische indeling wordt nieuw werk van toonaangevende modeontwerpers gecombineerd met nationale en internationale bruiklenen en is er zowel aandacht voor het ambacht als voor technologische innovatie. Ook het Fashion lab, waar bezoekers zelf aan de slag kunnen met de spijkerstof is een essentieel en integraal onderdeel. Te zien zijn onder andere een oorspronkelijke 19de-eeuwse Levi’s uit de mijnen, de raaminstallatie die Jurgen Bey in opdracht van Levi’s RED en Droog maakte en ontwerpen van Jean Paul Gaultier, Maison Martin Margiela en François + Marithe Girbaud. Yves Saint Laurent heeft het vaak herhaald: “Ik wou dat ik de spijkerbroek had uitgevonden: het meest spectaculaire, meest praktische en het meest nonchalante kledingstuk dat er is. Het heeft de sexappeal, eenvoud, bescheidenheid en expressie die ik in al mijn ontwerpen zoek.” Van werkkleding tot mode, van de 17de eeuw tot nu.

De tentoonstelling is opgebouwd uit een aantal thema’s die het experimentele en creatieve karakter van jeans laten zien: van de oorsprong van de jeans als werkkleding in de 17de eeuw, de intrede ervan op de catwalk in de jaren ’80, tot vandaag de dag, waarop ook Nederlandse jeansmerken, zoals G-Star en Kuyichi inmiddels internationaal bekend zijn. Er is speciale aandacht voor (internationale) subculturen, waarin de jeans enerzijds een  massaproduct is dat Jurgen Bey voor Droog Design en Levi Strauss & Co., Indigo (vitrineontwerp), 1999 (detail)
uitdrukking geeft aan uniformiteit en anderzijds één van de meest persoonlijke kledingstukken is, die de individualiteit weerspiegelt.

Ook het DNA van de spijkerbroek komt aan bod: de materialen, de knopen en labels en de typische kleur (indigo)blauw. Het zeer milieuvervuilende productieproces en de innovatieve duurzame alternatieven van nu, zoals ‘zero water waste’ en ’ozon’ behandelingen komt hier ook aanbod. Jeans Lab
Al die spijkerstof nodigt uit om aan te raken, om zelf aan de slag te gaan. In de tentoonstelling zijn dan ook op verschillende plekken jeans labs terug te vinden waar dit kan. Bezoekers kunnen onder begeleiding van een ‘labmedewerker’ een eigen jeansontwerp maken door het gebruik van de traditionele moulagetechniek, of de naaimachines die aanwezig zijn in de tentoonstelling. Ook kunnen bezoekers hun eigen jeans in het jeans lab ruilen voor een andere en deze ‘customizen’, of experimenteren met duurzame technieken voor het kleuren van spijkerstof tijdens speciale blauweverfdagen.

Mode is een belangrijk speerpunt van het Centraal Museum. Het museum streeft ernaar om in een vroeg stadium het werk van authentiek ontwerptalent te verzamelen. Daarom krijgen verschillende nationale en internationale modeontwerpers de opdracht om speciaal voor het Centraal Museum een uniek ontwerp te maken in de lijn van deze tentoonstelling. De nadruk ligt hierbij op experiment, innovatie, vakmanschap en interdisciplinariteit.

Foto: Gluejeans Revolution Jeans ©Bill Tanaka


Facebook share



Comments




Er zijn geen comments