18
Jun

Nederlandse première van Erwin Olafs installatie The Keyhole

Nederlandse première van Erwin Olafs installatie The Keyhole

Erwin Olaf (1959) won in oktober 2011 de Johannes Vermeer Prijs, de Nederlandse Staatsprijs voor de kunsten. De plannen die Erwin Olaf met het behalen van deze prijs ontvouwde waren voor het MMKA aanleiding hem uit te nodigen voor een tentoonstelling van zijn recente werk dit najaar in het museum.

Erwin Olaf uitte de wens om met de Johannes Vermeerprijs een serie foto’s te maken waarin hij de wereld van het interbellum (jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw, de tijd tussen de twee wereldoorlogen) als uitgangspunt neemt. Hij lichtte dit toe in de tv-uitzendingen van De Wereld Draait Door (http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/74718 , op 1 november 2011) en Opium (http://cultuurgids.avro.nl/front/detailopium.html?item=8262234 , op 26 november 2011). Hij herkent een gelijkenis tussen onze huidige tijd en het interbellum en wil deze gedachte in beeld brengen in Berlijn, de stad waar het culturele leven tijdens het interbellum als nergens anders zinderde van het naderende onheil.

Samen met het nieuwe werk dat Erwin Olaf dit jaar maakt in Berlijn toont het MMKA vanaf 27 oktober de Nederlandse première van Erwin Olafs installatie The Keyhole. Deze was in 2011 te zien tijdens de ARCO in Madrid en gold als een van de hoogtepunten van deze beurs.

The Keyhole
De installatie The Keyhole is een ruimte met licht gebogen wanden waarop aan de buitenkant een serie van 10 foto’s is te zien. Op de foto’s staan mannen, vrouwen, kinderen, vrijwel allemaal met het hoofd van de kijker afgewend, gericht op een muur met behang, een deur of een lambrisering. Erwin Olaf fotografeerde ze in een sobere, kale en tijdloos aandoende omgeving. We zien geen gezichten, maar voelen wel een emotie van schaamte en vernedering. Aan twee zijdes van de ruimte bevinden zich deuren waar je door het sleutelgat naar binnen kunt kijken en een film ziet. Wat roepen beide films bij je op? ‘It’s in the eye of the beholder’, zegt Erwin Olaf.

Gelijktijdig met de tentoonstelling over Erwin Olaf toont het MMKA een omvangrijke presentatie van kunst uit het interbellum, getiteld Neorealisme in Nederland. In de schaduw van morgen.
Het MMKA bezit een grote collectie schilderkunst uit het interbellum van kunstenaars als Carel Willink, Pyke Koch en Raoul Hynckes. Zij brachten in de jaren dertig van de vorige eeuw, bewust of onbewust, de dreiging van een wereldoorlog in beeld.


Facebook share



Comments




Er zijn geen comments