21
Jun

TEGENPOLEN

TEGENPOLEN

Onder de titel TEGENPOLEN presenteert het MMKA deze zomer een drieluik waarin Poolse kunst en design uit het recente, beladen verleden, naast de Poolse actualiteit worden getoond.

In drie tentoonstellingen die zo goed als gelijktijdig plaatsvinden wordt het destijds opgelegde socialistische realisme in de Poolse schilderkunst van 1949 tot 1955 belicht, evenals het voor het Westen onbekende Poolse design van de jaren 1955 tot 1968. De actualiteit wordt belichaamd door het controversële werk van de hedendaagse kunstenaar Katarzyna Kozyra.

Voorwaarts! Pools socialistisch realisme 1949-1955
(27 mei tot 3 september 2012)

De naoorlogse communistische machthebbers in Polen stonden afwijzend tegenover 20ste eeuwse avant-garde stromingen zoals het kubisme, surrealisme of abstractie. Vanaf 1949 moest ieder kunstwerk 'nationaal zijn in vorm en sociaal van inhoud'. Poolse kunstenaars waren verplicht zich uit te drukken in een realistische stijl en ideologisch correcte thema's weer te geven zoals arbeiders en boeren aan het werk, de wederopbouw van het land, portretten van Joseph Stalin of het stilleven. Van het Nationaal Museum in Warschau heeft het MMKA de belangrijkste schilderijen uit collectie socialistische realistische schilderkunst te leen. Aangevuld met enkele onmisbare stukken uit andere Poolse musea, geeft deze tentoonstelling een niet eerder in het buitenland getoond beeld van de door de overheid opgelegde esthetische norm uit de periode 1945-55.

We want to be modern. Pools design 1955-1968
(27 mei tot 3 september 2012)

Met We Want to be Modern is er voor de eerste keer in Nederland een tentoonstelling over Pools design uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Voor het Westen is dit een onbekende periode uit de Poolse (design) geschiedenis. Er zijn meer dan 200 objecten te zien, waaronder meubelen, keramiek, glas en textiel.

De tentoonstelling belicht het belang van gebruiksobjecten uit het dagelijks leven en hoe zij uidrukking gaven aan de Poolse identiteit. Het is een rijke periode voor de vormgeving in Polen met kleuren, vormen en materialen die werden beïnvloed door abstracte kunst, organische vormen en westerse vormgevers als Alvar Aalto en Charles en Ray Eames. De objecten komen uit de collecties van het Nationaal Museum in Warschau.

Transgression. Katarzyna Kozyra
(2 juni tot 16 september 2012)

De multimedia installaties, video’s en performances van Katarzyna Kozyra (Warschau 1963) lokken steevast heftige reacties uit in Polen. Haar gebruik van opgezette dieren in Pyramid of Animals (1993), en het filmen van hun dood, riep nationale verontwaardiging op. Lichamelijke aftakeling, onze preoccupaties met uiterlijk, vrouwelijkheid en mannelijkheid vormen belangrijke onderwerpen in het controversiële oeuvre van deze Poolse kunstenaar.

Met een verborgen camera filmde zij zonder opsmuk vrouwen van alle leeftijden in het openbare badhuis. Vermomd als jongen met snor registreerde zij badende mannen zonder decorum in Men’s Bathhouse (1999); de installatie kreeg een eervolle vermelding tijdens de Biënnale van Venetië. De fascinatie voor wapens van schietverenigingen waarvan de leden soms de grens tussen spel en geweld overschrijden, onderzoekt zij in de video-installatie Punishment and Crime (2002). In de video- en fotoserie Lou Salome (2005) treedt Kozyra in de rol van de Duits-Russische psychoanalytica Lou von Salomé. Als een dominatrix laat zij zich voorttrekken door haar geestverwanten Nietzsche en Rilke die als twee honden zijn aangelijnd.

Kozyra behoort tot de generatie kritische kunstenaars die via haar werk menig taboe, ook die van de kunstwereld, doorbreekt, zoals haar project Midgets (Dwergen) laat zien. Met haar Midget Gallery en een bataljon van in lederhosen geklede lilliputters ‘verstoorde’ zij in 2008 de Biënnale van Berlijn om stil te staan bij de vermenging van publieke en private belangen en de commercialisering van de kunstwereld. In haar recente project Casting daagt Kozyra anderen uit om momenten uit haar levensgeschiedenis opnieuw te ensceneren en mee te maken. Kozyra wil daarmee laten zien hoe de media kunnen worden ingezet om een andere identiteit en een andere persoonlijkheid aan te meten.

Meer informatie: www.mmkarnhem.nl


Facebook share



Comments




Er zijn geen comments