05
Nov

Nederlandse Wool Week 2012

Nederlandse Wool Week 2012
Het programma van de eerste Nederlandse ‘Wool Week’ – van 5 t/m 11 november 2012 in Amsterdam – is uitgebreid met een aantal spectaculaire events. Zeven dagen lang vinden door de hele stad verschillende activiteiten plaats die het publiek bekend maken met de unieke eigenschappen van wol. Wool is hot!

Op maandag 5 november gaat de Wool Week 2012 officieel van start met de opening van de expositie ’21 wool masters’. Bij Hotel Droog in de Staalstraat showen eenentwintig toonaangevende Nederlandse mode- en design creatieven hun unieke wollen ontwerpen.

Het veelzijdige programma van de Wool Week 2012 is uitgebreid met een tweetal activiteiten. Op donderdag 8 november vormt de hippe Amsterdamse concept store SPRMRKT het decor voor een exclusieve catwalkshow, met wollen items uit de A/W 12/13 collecties. Tijdens een afsluitingsevent op vrijdag 9 november in het gerenommeerde warenhuis Maison de Bonneterie werken jonge kunstenaars live aan hun artistieke expressies.

PROGRAMMA WOOL WEEK 2012

21 wool masters
(6 t/m 11 november, Hotel Droog, Staalstraat 7b)
Topontwerpers, Nederlandse alumni en Women of Wool showen hun wollen ontwerpen in Hotel Droog. Curatoren van de expositie zijn Frans Ankoné en Martijn Nekoui.

Ontwerpers: Bas Kosters, Jan Jansen, Frans Molenaar, OntFront, Winde Rienstra, Jan Taminiau, Hans Ubbink, Hyun Yeu en YOUASME MEASYOU.
Alumni: Raoel Amier (WdKA), Peet Dullaert (ArtEZ), Brian Geradts (ABK Maastricht), Marjanne van Helvert (Gerrit Rietveld Academie), Chrissie Houtkooper (KABK), Noortje de Keijzer (DAE), Yvonne Kwok (AMFI) en Judith van Vliet (HKU).

Women Of Wool: Nanna van Blaaderen, Conny Groenewegen, Claudy Jongstra en Christien Meindertsma.

Wool Up Your Life
(6 november 15:00 uur, de Bijenkorf, Dam 1 1012 JS Amsterdam)
De Bijenkorf besteedt samen met Nederlandse modemerken aandacht aan wol met een spectaculaire parade. Kom dinsdag 6 november om 15:00 uur naar de Bijenkorf Amsterdam en “wool up your life”.

Wool is Home
(6 november 17:00 uur, Edha interieur, Willemsparkweg 5-9)
Interieurdesigner Edward van Vliet creëert een bijzondere wol-installatie in de etalage van interieurwinkel Edha, met meubels van Design on Stock en stoffen van Kvadrat. Opening om 17:00 uur.

Sam in de Bieb
(7 november 12.30-15.30 uur, Openbare Bibliotheek, Oosterdokskade 143 1011 DL Amsterdam)
Kinderen kunnen kennis maken met wol en hun wollen trui of muts laten repareren met Woolfiller©. Thema is het verhaal van Sam, een Australisch lam dat van zijn ouders hoort hoe belangrijk zijn vacht is.

SPR Wool
(8 november 18:00-21:00 uur, SPRMRKT, Rozengracht 191 1016 LZ Amsterdam)
Bij de hippe concept store SPRMRKT op de Rozengracht wordt een exclusieve catwalkshow georganiseerd, met wollen items uit de A/W 12/13 collecties. Dit is een exclusief bloggers event. Invitation only! Music: DJ Lisa Schaduw. Drinks: Pure Green Vodka, Warsteiner en Earth Water.

Wool de Bonneterie
(9 november 16:00 uur, Maison de Bonneterie, Rokin 140 – 142 1012 LE Amsterdam)
Tijdens dit afsluitingsevent in warenhuis Maison de Bonneterie werken de drie jonge kunstenaars Eva Bartels, Merijn Kavelaar en Michel Willemsen live aan hun artistieke expressies van ‘het schaap’. Ook zijn in de winkels in Amsterdam en Den Haag wollen outfits te zien van ontwerpers Borre Akkersdijk, Jef Montes, Monika Lovas, Sladjana Pengic, Peet Dullaert en van Individuals by Amfi.

9 Schaapjes in 9 Straatjes
Ga vanaf 3 november in de ‘9 Straatjes’ op zoek naar de ‘9 Schaapjes’ en maak kans op een cadeaubon ter waarde van €500, te besteden aan wollen kleding. Check de Facebook pagina voor verdere informatie: facebook.com/CampaignForWoolNederland.

Public Wool Space
Houd op woensdagochtend 7 november de omgeving van Amsterdam Centraal Station in de gaten.

Wool in the street
Gedurende de Wool Week besteden diverse retailers in Amsterdam in hun etalages aandacht aan wol, waaronder Claudia Sträter, Cora Kemperman, Tinctoria, Francisco van Benthum en New Tailor.

The Campaign for Wool krijgt wereldwijd steeds meer aandacht. In de komende maanden wordt wol met verschillende activiteiten nadrukkelijk op de kaart gezet in onder meer Engeland, Frankrijk, Noorwegen, Spanje, Duitsland, Korea en Japan. Dit voorjaar gebeurde dat al in Australië en Nieuw-Zeeland. Bekijk de website voor een overzicht van de internationale activiteiten: www.campaignforwool.nl.

The Campaign for Wool is een industrie-overkoepelend initiatief om de diversiteit en bijzondere kwaliteiten van de natuurlijke wolvezel wereldwijd onder de aandacht te brengen. Steeds meer internationale modeontwerpers, interieurdesigners en consumenten ontdekken dat van schapenwol luxe producten kunnen worden gemaakt, die comfortabel zijn en unieke eigenschappen bezitten. De wolvezel is natuurlijk en duurzaam, schoon en licht, ademend, water- en vuil afstotend, warm in de winter en koel in de zomer. Wol heeft de toekomst.

The Campaign for Wool zet zich wereldwijd in om de natuurlijke eigenschappen van wol onder de aandacht te brengen en de verkoop van wol te stimuleren. Bedrijven uit allerlei sectoren sluiten zich aan bij dit initiatief: van internationale ondernemingen tot individuele ambachtslieden. The Campaign for Wool werd in 2010 geïnitieerd door ZKH Prins Charles van Groot-Brittannië, waar de campagne officieel van start ging met de introductie van de Wool Week. Inmiddels wordt het initiatief wereldwijd ondersteund door meer dan 200 bedrijven en ambassadeurs. In Nederland staat de campagne onder leiding van Ingrid Oomen, Country Manager bij Woolmark. The Campaign for Wool wordt ondersteund door drie vooraanstaande ambassadeurs uit de Nederlandse mode- en designindustrie: Mariette Hoitink, Frans Ankoné en Edward van Vliet.
 

Facebook share



Comments




Er zijn geen comments