06
May

Documentaire ‘The Next Black’ verdiept zich in de toekomst van kleding

Documentaire ‘The Next Black’ verdiept zich in de toekomst van kleding

Is het mogelijk een jurk te kweken in een vat met vloeistof? Is draagbare technologie eindelijk een feit? In ‘The Next Black’ reist AEG de wereld over en
spreekt met een aantal toonaangevende personen en bedrijven over de toekomst van kleding. Op 21 mei gaat de documentaire in première. 

Het concept kleding staat op het punt een drastische verandering door te maken. Door nieuwe technologieën en innovatieve stoffen zal de manier waarop kleding wordt gedragen in de toekomst compleet veranderen. Tegelijkertijd zorgt de textielindustrie voor 20% van de wereldwijde watervervuiling. Er bestaan echter innovatieve manieren om de industrie duurzamer te maken. Op 21 mei lanceert AEG ‘The Next Black’, een documentaire over de toekomst van kleding.

De documentaire gaat niet over de laatste mode, maar over de nieuwe generatie kleding. We zien een aantal pioniers op dit gebied, die hun mening geven over kleding en de toekomst ervan, waaronder duurzaamheidsspecialist Patagonia, gigant in technologische kleding StudioXO, het bekende sportmerk adidas, BioCouture, dat celluloseproducerende microben gebruikt om letterlijk kleding te kweken, en Yeh Group, een bedrijf dat een nieuwe manier heeft ontwikkeld om textiel te verven zonder ook maar één druppel water te gebruiken.

Vandaag wordt de officiële trailer gelanceerd, samen met een speciale Facebook-applicatie die meer informatie geeft over de pioniers uit de film. Ook krijgen gebruikers van de applicatie de kans de film als eerst te zien.

AEG en de kledingindustrie
AEG, producent van huishoudelijke apparatuur, is de initiatiefnemer van de documentaire: ”De film is ontwikkeld om de veranderingen in de kledingindustrie te onderzoeken en zo te kunnen voorspellen hoe ook de wasbehoeften van de consument zullen veranderen. De geschiedenis van AEG wordt gekenmerkt door innovaties, en om te kunnen blijven innoveren moeten we weten hoe de toekomst eruit zal zien,” aldus Ola Nilsson, Head of Laundry bij AEG.

Naast innovaties in de kledingindustrie, die als doel hebben duurzamere productiemethoden te ontwikkelen, is ook de manier waarop mensen hun kleding verzorgen van grote invloed op het milieu.

”Door het energie- en waterverbruik van onze apparaten te reduceren en tegelijkertijd de best mogelijke behandeling te garanderen om de levensduur van kledingstukken te verlengen, dragen wij bij aan het duurzamer maken van de textielindustrie,” vervolgt Ola. ”Ook kunnen we consumenten leren hoe ze hun kleding kunnen wassen met minimale belasting van het milieu.”

De documentaire is geproduceerd in samenwerking met de bekroonde productiemaatschappij House of Radon. Voorafgaand aan de officiële lancering wordt de film op 15 mei in Berlijn voorvertoond, en op 20 mei in Londen. Na afloop volgen er paneldiscussies met de pioniers uit de documentaire en andere belangrijke spelers uit de industrie die bepalen hoe de toekomst van kleding eruit zal komen te zien.

Te zien in de ‘The Next Black’:
- Patagonia’s Vice President of Environmental Initiatives, Rick Ridgeway, over duurzame productie 
- Nancy Tilbury van StudioXO over hoe technologie kleding verandert
- BioCulture’s Suzanne Lee over biologisch materiaal
- Matt Hymers van adidas over slimme kleding en het miCoach Elite System
- Sophie Mather van Yeh Group over DryDye; textiel verven zonder één druppel water te gebruiken.


Facebook share



  • 240x400 UGG Australia