30
Jun

Wool Week 2014: Live naturally and choose wool!

Wool Week 2014: Live naturally and choose wool!

Het tweed pakje van Chanel, de houtje-touwtje jas, de geitenwollen sok, de Nederlandse visserstrui, het Leids laken of de bekleding van een Martin Visser bank, wol voelt zich al eeuwenlang thuis in de wereld van werkkleding, mode en interieur. Om de bijzondere natuurlijke kwaliteiten van wol onder de aandacht te brengen vindt van 3 tot 9 november 2014 de derde Wool Week in Amsterdam plaats als onderdeel van The Campaign for Wool. Als thema is dit jaar gekozen voor de historie van wol in zijn algemeenheid en Nederland in het bijzonder.

Het hart van de Wool Week wordt dit jaar opnieuw gevormd door een tentoonstelling, die ditmaal plaats vindt in Pistache aan het Frederiksplein, te Amsterdam. De expositie geeft een overzicht van iconische - soms typisch Nederlandse - wollen items uit het verleden en koppelt hier vernieuwende ideeën van hedendaagse designers aan. Zo geven Claes Iversen en Suitsupply hun visie op wol in relatie tot respectievelijk couture en het mannenpak, blaast Sjaak Hullekes de authentieke visserstrui nieuw leven in en gaat Bas Kosters aan de slag met de geitenwollen sok. Paul Bellaart brengt een fotografische ode aan Woolmark, want het is dit jaar precies 50 jaar geleden dat de Woolmark kwaliteitsaanduiding – gevisualiseerd in het inmiddels iconische logo van een bolletje wol - officieel in het leven werd geroepen als een internationale licentie om de kwaliteit van 100% zuiver scheerwol te garanderen. Andere ontwerpers en bedrijven die deelnemen aan de Wool Week expositie zijn:  Anbasja Blanken, De Ploeg, Granny’s Finest, Jan Boelo, Maison the Faux, Milo Fashion, Liselore Frowijn, Spectrum en Stella Ruhe Producties. Verder zal er van 3 tot 9 november in diverse winkels in Amsterdam aandacht besteed worden aan wollen producten.

De volledige agenda en de Tour de Wool-deelnemerslijst is te vinden op www.campaignforwool.nl

Over The Campaign for Wool
The Campaign for Wool werd in 2009 in het leven geroepen op initiatief van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Charles van Groot-Brittannië. Als erkend beschermheer van natuur en milieu en wetende dat de wolprijzen zo laag waren geworden dat schapenboeren niet langer het hoofd boven water konden houden, besloot hij in actie te komen. The Campaign for Wool is een cross-industry initiatief waarbij leidende wol organisaties zich wereldwijd hard maken om de bijzondere eigenschappen van wol onder de aandacht te brengen en zo de verkoop te stimuleren om de schapenhouders en de textielindustrie te ondersteunen.

Schapen leven van gras, water, frisse lucht en zonneschijn. De wolvezel komt voor 100% door de natuur tot stand en niet fabrieksmatig. De schapen leveren elk jaar een nieuwe vacht waardoor wol een hernieuwbaar en dus duurzaam materiaal is.

De doelstellingen van the Campaign for Wool zijn:
-De consument te informeren over de natuurlijke en duurzame aspecten van wol.
-Het onder de aandacht brengen van de unieke voordelen van de wol vezel bij ontwerpers, media en consument.
-Het verhogen van de vraag naar wollen kleding en interieurproducten in de retail.
-Het ontwikkelen van marketing activiteiten ter ondersteuning van de creatieve industrie.

www.campaignforwool.nl

Facebook share



  • 240x400 UGG Australia