05
Sep

FRED DE LA BRETONIERE VECHT VOOR ECHT

FRED DE LA BRETONIERE VECHT VOOR ECHT

Met spandoeken waarop staat “Maak Je Sterk Voor Een Merk” en “Wij Willen Echt” demonstreerden de werknemers van schoenen- en accessoiremerk Fred de la Bretonière gisteren tegen veelvuldig kopieergedrag. Het bedrijf - en dus ook de werknemers - is er steeds vaker de dupe van.

De demonstratie is bedoeld als aanklacht tegen kopieergedrag in het algemeen. Maar deze is natuurlijk ook gericht op de eigen producten zoals SHABBIES waarvan steeds ‘betere’ kopieën op de mark worden gebracht. Tegen kopieergedrag in de modewereld is via gerechtelijke procedures helaas vaak weinig te doen.

“Bekend maakt bemind, maar verzin zelf ook iets origineels!” zegt oprichter en eigenaar Fred de la Bretonière over het consequent na-apen van zijn ontwerpen door verschillende partijen. “De demonstratie is een spontaan verzet tegen alles wat nep is, en in het bijzonder namaak van onze eigen producten waar we zo trots op zijn.”

Fred de la Bretonière koos voor een demonstratie tijdens Vogue Fashion Night Out omdat “je uiteindelijk de wedstrijd wint met een juiste combinatie van inhoud en vorm, net als Vogue.
?
Daarnaast heeft de hele mode-industrie te kampen met dit probleem, het gaat alle creatieven die ook tijdens deze avond op de been zijn, aan.”

De demonstratie is ook een statement om het publiek bewust te maken van de keuzes die je als consument kunt maken. Daarnaast is het een knipoog naar de jaren ’70, de tijd waarin veel gedemonstreerd werd, en de tijd waarin Fred de la Bretonière als beginnend schoenontwerper zijn opwachting maakte.
De werknemers gingen dan ook geheel gestyled met flaphoeden, spijkerjasjes en blokhakken de straat op want “trends en stijlen maken een cirkeltje door de jaren heen, ze komen, gaan, en komen weer terug.” Aldus Fred de la Bretonière.

Facebook share



  • 240x400 UGG Australia